Saturday, July 31, 2010

Haruskah - 21

“Ibu juga sudah dibenarkan pulang ke Indah Laksana. Malah ke Mahligai Kayangan,” Puteri Karmila memberitahu.

Adam mengeluh berat.

“Benarkan Adam berfikir dahulu,” pinta Adam. Dia masuk ke biliknya dan mengunci pintu walaupun dia sedar Puteri Karmila boleh masuk tanpa sebarang halangan.

“Biarkan, Ila. Mungkin Adam belum bersedia menerima kenyataan,” Hasnah menghalang apabila Puteri Karmila bangkit dan menuju ke pintu bilik Adam.

“Tapi, ayahanda..” Suara Puteri Karmila kedengaran gusar.

“Ibu tahu, Ila. Ibu juga risaukan ayahanda kalian. Dia masih suami ibu. Marilah, kita tidur,”

*

“Hans, ada surat untuk awak. Saya terjumpa di bilik kaunseling tadi,”

Hans menyambut surat yang dihulurkan Hanna dan membacanya.

“Ada apa, Hans?” tanya Alex.

“Jemputan ke Persidangan Penulis Muda Serantau!”

“Bila?”

“Sebulan selepas Peperiksaan Kelas Tiga,”

Adam mengeluh.

“Awak kenapa? Sejak tadi saya lihat awak duduk bermenung,” tegur Hanna.

“Dia bimbangkan awak,” ujar Hans. Adam mencerlung memandang Hans.

“Untuk apa pula?”

“Awak kena pergi ke sekolah sukan. Selepas ini dia tidak boleh berjumpa awak seperti selalu,” Hans menyambung.

“Sudahlah Hans. Jangan bercakap yang bukan-bukan,” kata Adam. Dia meninggalkan teman-temannya.

“Hans, awak pandai-pandai saja. Tengoklah. Adam sudah merajuk.” getus Hanna.

“Tidak. Saya serius. Dia ada hati pada awak.”

“Hans,” Alex menegur apabila melihat wajah Hanna yang cerah merona kemerahan.

*

“Bagaimana dengan kanda Tuanku?”

“Belum lagi, Inang. Kanda belum mahu pulang ke Mahligai Kayangan. Dia mohon waktu untuk berfikir,”

“Tapi, ayahanda Tuanku sudah berkali-kali memanggil kita pulang. Raja Ismaail juga,”

“Kita tidak boleh berputus asa. Tujuan kita ke mari adalah untuk membawa kanda Adam pulang ke Mahligai Kayangan. Selagi kanda Adam tidak mahu mengikut, Ila tidak akan pulang. Itu janji Ila pada ayahanda. Ila tidak boleh bertemu ayahanda lagi sebelum kanda Adam menghadap ayahanda. Sudah sekian lama Ila rancangkan semuanya. Ila akan pastikan kanda Adam pulang bersama kita,”

“Aduhai, apa yang patik hendak jawab kalau ayahanda tuanku berdua menelefon lagi?”

“Katakan saja kami sudah bertemu kekanda Adam. Beritahu saja pada ayahanda sejujur-jujurnya. Pasti ayahanda tidak akan marah. Inang percayalah. Minggu hadapan kita akan balik ke Mahligai Kayangan,”

Laila terdiam. Sikap degil Puteri Karmila tidak berubah langsung sejak kecil.

*

Hanna duduk sendirian di kerusi penonton yang diletakkan di tepi gelanggang. Bola keranjang yang dibawanya diletakkan di sisi. Suasana rembang petang belum menggamitnya untuk pulang.

“Teringat siapa, Hanna?”

“Adi! Bagaimana awak boleh sampai ke mari?”

“Ini tempatnya kali pertama kita berjumpa,” Adi mengingatkan.

“Jadi?”

“Saya tahu awak selalu ke mari. Tadi saya ke rumah awak, tapi ibu awak kata awak belum pulang. Jadi saya cari awak di sini,”

“Kenapa awak cari saya?”

“Saya perlukan bantuan awak,”

“Apa yang boleh saya bantu?”

“Pujuk Adam, mungkin. Atau, paling tidak tolong dengar apa yang ingin saya katakan,”

“Diakah orang yang awak cari selama ini?”

“Ya, nasib baik awak ajak saya ke majlis ulangtahun ibu bapa awak tempoh hari. Kalau tidak, mungkin pencarian saya tidak berpenghujung,”

“Tapi kenapa awak cari dia?”

“Adam dipanggil pulang ke negeri Indah Laksana,”

“Negeri Indah Laksana?”

“Awak tidak pernah dengar nama Indah Laksana?”

“Tidak. Mungkin saya terlepas pandang. Saya bukannya tumpukan perhatian sewaktu pelajaran sejarah atau Ilmu Kaji Alam,” balas Hanna jujur.

“Nama asal Adam adalah Putera Adam Qushairy ibni Raja Iskandar. Dia sepatutnya ditabalkan sebagai Putera Mahkota Indah Laksana tiga tahun yang lalu, tetapi kerana beberapa kenyataan yang dibuat oleh Raja Long Karim, Adam membawa diri ke Mahkota Peribumi. Seorang diri, atau paling tidak, Adam rasa dia seorang diri. Raja Iskandar suruh orang ekori dia sampai dia jumpa ibu dia,”

“Siapa Raja Long Karim?”

“Putera sulung dalam kerajaan kami untuk generasi yang memerintah sekarang. Tapi Raja Long Karim sudah mangkat tahun lepas. Sekarang ayahanda Adam yang memerintah. Sejak beberapa bulan lepas, Raja Iskandar gering. Keadaannya sudah semakin tenat. Jadi, ayahanda saya memangku tugasnya,”

“Jadi awak pun seorang putera raja?”

“Benar. Saya Putera Abdul Hadi ibni Raja Ismaail,”

“Tapi sikap dan perangai awak tidak seperti yang selalu mereka gambarkan dalam televisyen,”

“Tentulah. Setiap orang lain ragamnya. Lagipun, penulis skrip kisah-kisah televisyen belum tentu lagi pernah bertemu dengan putera raja yang asli. Tidak ramai orang yang bertuah macam awak,” kata Adi sedikit meninggi diri. Hanna tertawa kecil.

“Saya perlu pulang sekarang,” Hanna memberitahu.

“Marilah, saya hantarkan. Boleh Hanna berkenalan dengan inang Laila. Tidaklah dia kesunyian lagi nanti,” Adi menawarkan. Dia membawa Hanna bertemu Laila yang sedang menanti di bangku kayu yang disediakan di bawah salah satu pohon di situ.

*

“Kanda, ayahanda mahu bercakap dengan kekanda,” ujar Puteri Karmila.

___________________________________________

Ya, Haruskah kembali dengan babak lebih serius. Nantikan babak seterusnya.

Peace to all readers!

No comments:

Post a Comment